lørdag 28. november 2009

Å være glad i..

Ute på soverommet vårt, i en liten hvit seng, under en blårutete dyne, der ligger Oskar.. Oskar har åpnet øynene mine for dette med å være glad i.. Jeg er nemlig glad i Oskar på en ny måte.. Det gjennomtrenger meg på en måte, det er nesten sånn at jeg ikke helt kan forstå det, hvor glad jeg er i ham..
Og så har det slått meg..
Det er sånn glad Gud er i meg.. Det er fantastisk, ja det er deilig å tenke på! Ja hvis man ikke tenkte noe mer enn det, så kunne man sveve på en rosa sky..
Men en ting til..
Det er sånn glad Gud er i alle mennesker! Hvert eneste ett.. Han er så gjennomtrengende glad i dem som tror på ham og de som ikke gjør det. Han er like glad i de som lukter godt og de som lukter vondt. De som har hus eller leilighet på Frogner og de som ikke har hus eller leilighet..noe sted.. De jeg liker, og de jeg ikke liker.. Vet du.. Dette er ikke så fantastisk deilig å tenke på.. Det er faktisk litt irriterende.. For hvis det er sånn at Gud er like glad i de menneskene jeg helst ikke vil sitte ved siden av på bussen, som jeg er i Oskar, og kanskje til og med mer.. Kan jeg snu ryggen til dem da? Er det greit at jeg er likegyldig? Ville ikke jeg blitt rasende hvis noen behandlet Oskar på den måten?
Jo..det ville jeg blitt, jeg er nemlig så innmari glad i Oskar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar