fredag 11. september 2009

FREDAG for nybakt mamma

Merkelig hvordan fredager har endret status. Tidligere var det absolutt den beste dagen i uka. Særlig hvis jeg hadde rukket å vaske og lage middag før Torgeir kom hjem og vi dermed kunne nyte kvelden i ren og ryddig leilighet med god mat og veldig ofte med tv'en som et tredje medlem av familien.. Foran oss lå helgen, helt ubrukt og ny og full av muligheter for et kjærestepar til å gjøre koselige ting..ja fredag var definitivt den beste dagen.. Nå er det fredag kveld. Jeg sitter på internett innimellom ammeperiodene, på bordet ligger en haug av rot, kjøkkenet ser ut som, jeg vet ikke hva, jeg prøver å fortrenge når vi vaska badet sist, sengetøyet burde vært skiftet, støvet ligger overalt, heldigvis ser jeg det ikke like godt nå som tidligere i dag når sola skinte.. På tv'en er det partilederdebatt, og antakelig må jeg legge meg snart, søvn kan jeg nemlig ikke få nok av for tida.. Nei fredager er ikke som de var.. Jeg har virkelig prøvd å tenke meg hvordan det skulle bli å få barn. Jeg har lest bøker, blader, artikler på internett, men jeg må ha fortrengt den informasjonen som forklarte meg at når man får barn blir det ingen forskjell på hverdag og helg.. Man blir like trøtt enten det er natt til tirsdag eller natt til lørdag.. Det er ingen forskjell...



Helsvart?? Nei.. Oskar er fantastisk. Noen ganger sover han til og med seks timer i strekk om natten.. Kanskje gjør han det i dag, og selv om jeg må stå for ammingen uansett dag og tid på døgnet, så er Torgeir tilgjengelig for bleieskift når det er helg, og det er da noe.. Og lørdag er like fin som før.. For jo mindre nybakt og jo mer mamma jeg blir, så ser jeg jo at lørdager kan brukes til koselige ting selv om man har blitt en familie med barn.. Så.. livet er fint, hele uka, selv om fredag ikke er hva det var..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar